Efteråret er angiveligt højsæson for højresvingsulykker i følge en ny undersøgelse af vejcenter Østjylland under Vejdirektoratet (kilde: http://ekstrabladet.dk/112/article1059442.ece), og i København har der igen i september været et nyt trafikdrab forårsaget af en højresvingende lastbil, hvilket påny har affødt en heftig debat om den frygtede højresvingsulykke.
Forslagene til at komme tragedierne til livs går både på lovindgreb, højere straffe til bilisterne og større opmærksomhed hos cyklisterne.
Som cyklist i København har jeg set de store visuelle markeringer på cykelstierne med tegning af en lastbil og angivelse af, hvor man som cyklist skal holde ved et kryds, så man undgår at blive skjult i bilistens blinde vinkel. Men i en by, hvor den tilsyneladende enste måde at komme frem i trafikken på, er at mase sig først frem, uanset om du er cyklist, fodgænger eller billist, er spørgsmålet om det vil nytte med disse markeringer.
At køre cykel i København er oftest som at spille russisk roulette med dit liv og din førlighed, uanset at du overholder færdselsreglerne, kigger dig grundigt for og ikke tager nogle chancer.
Der er ingen tvivl om, at som cyklister kan vi ikke forlade os på andres betænksomhed og opmærksomhed, vi er nødt til at frygte deres egoisme eller manglende udsyn og derved sikre os selv. For mig at se, er dette den enste holdbare løsningsmodel, der kan effektueres umiddelbart.